vrijdag 3 januari 2014

Slopen maar

De dag na kerst. Eindelijk tijd om eens te kijken wat er allemaal aan de hand is, dus slopen die Quad.

Eerst maar eens die uitlaat er af. Wat!!!! Er zit een flink gat in en de montage lus laat los.


 

Die moet in ieder geval vervangen. Alleen een origineel kost meer dan 400 euro dus dat wordt een vervanger. Collega Kymco Quad rijder Henk gaf me een link voor een tecnigas uitlaat.

http://allesvoorscooters.nl/nl/uitlaat-tecnigas-quadder-chroom-kymco-mxer-mxu-50.html

 Ik heb niet veel meer kunnen vinden en heb uiteindelijk toch  voor de iets duurdere uit Duitsland gekozen.

http://www.racing-planet.de/auspuff-turbo-kit-quad-atv-2t-fuer-kymco-mxu-50-p-262133-1.html?cPath=26_2417_2860&sessID=ea5b6e708a2d853d74ff01a730988418#.UscsUvTuKSo


Afijn, uitlaat is er af nu de cilinder want ik wil weten waar het vandaan komt en die cilinder is al een keer opgelapt dus???

Kop er af, pot ver dubbeltje die bougie ziet er slecht uit. Cilinder er af, oeps best veel krassen zeg.
 

 






En maar weer eens  naar BMS. Vincent, een van de eigenaren van BMS en chef monteur geeft als beoordeling niet meer te herstellen. Er zitten zoveel krassen in de standaard 50 cc. En nu nu met het windscherm er op is het misschien toch ook verstandig om op te waarderen naar de 60 cc. Maar de bougie is waarschijnlijk de oorzaak en aanleiding van dit alles. Die zit helemaal dicht dus geen vonk meer mogelijk.

Aangezien hij toch al weer aan een beurt toe is meteen maar weer een afspraak gemaakt. Heb ik even de tijd om onderdelen te bestellen.  Alleen zitten die shit feestdagen overal tussen dus duurt het maar en duurt het maar voor alles binnen komt.

Vandaag 3-1-2014 eindelijk alles binnen en naar BMS gebracht. Zodra ik meer weet schrijf ik weer.

Het heeft even geduurd maar hij is dan eindelijk klaar 10 januari 2014 kilometerstand 21430.
Er waren nog al wat problemen! De uitlaat zit er op maar loopt heel strak langs het voetscherm. Gelukkig had ik van dat warmte werend/geleidend materiaal in mijn onderdelendoos. Dat was bedoeld voor de nieuwe achter kap die ik ooit op de Quad van mijn vrouw wil zetten. Maar nu dus op mijn voet kap is geplakt.
 

 



 Bij de eerste test rit liep hij vast! De speling tussen cilinder en zuiger is waarschijnlijk het probleem. Met deze combinatie van cilinder en uitlaat wordt het warm worden van 2 verschillende metalen kennelijk een probleem. Het zet net niet genoeg uit en de andere te traag waardoor hij is vastgelopen.

 

Met als resultaat stukke zuiger en snel een nieuwe bestellen in Duitsland want niemand heeft deze maat! Is een aandachtspuntje als je deze 60 cc gaat monteren. Bij het monteren van de nieuwe die na een paar dagen binnen was hebben ze de coating (grijs) wat er op zit er afgehaald zodat er een micron meer speling is en de cilinder is gehoond. Verder klapte de koppakking er uit. Waarschijnlijk omdat de druk door de uitlaat te hoog oploopt. Dit is opgelost door er een tweede voetpakking op te doen waardoor bovenin wat meer ruimte ontstaat en de kamer dus iets groter is.

Maar nu rijd hij dus eindelijk. Er is een 96 sproeier ingezet voorlopig zodat hij lekker ruim rijd.



Zorgt er nu wel voor dat zolang de automatische choke aan staat dat hij wat pruttelt en knalt maar daarna rijd hij als een speer. Wel heel erg anders zo een hoge druk uitlaat. Ben er niet echt kapot van maar het resultaat wel. Als hij begint te gieren gaat hij er vandoor. Heb nu 150 kilometer gereden en durf nu het gas wat meer open te trekken. 40 is geen probleem en 52 heb ik ook al aangetikt. Nog 150 kilometer rustig aan en dan????

150 kilometer verder en dan ziet je bougie er zo uit:

 

Ben nu tegen de vierhonderd kilometer en hij start slecht maar rijd verder als een speer. Alleen bij tegenwind lijkt hij terug te vallen. Donderdag ochtend 30-1 op weg na het werk. Hij is ingereden en het gas mag er op. Ik doe rustig aan 50 kilometer per uur nog geen volgas!!!!







13 opmerkingen:

  1. Hej Max,

    Kan je wat meer details over die 60 cc geven?
    heb zelf ook 2x een MXU staan dus wellicht iets om over na te denken.
    Verder volg ik je blog aandachtig aangezien er intressante dingen opstaan..

    Gr, Fabian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondertussen wat meer details op je andere blog gevonden..

      Verwijderen


    2. Wat wil je weten? Hier de link waar ik hem heb gekocht,
      http://www.racing-planet.de/zylinderkit-naraku-60ccm-fuer-kymco-sym-ac-p-100513-1.html?cPath=26_2417_2419&sessID=ca4bb3e043511a4a2c06d799f63dd40d#.UsrrMCu9KSM

      Er staat ook wat info bij. Hij is geschikt voor standaard uitlaat en voor snel. De standaard heb ik nu op de Quad van mijn vrouw (60cc met standaard uitlaat). Je hebt gewoon overal kracht! In de bocht, naast de weg door het gras, brug op tegenwind enz. Alleen de top ligt niet heel veel hoger. Rond de 52 kmh tot nu toe maar hij is net 400 km ingereden dus ik verwacht dat dat nog wel wat uitloopt. Als je in de buurt bent zou je het moeten voelen.

      Nu wordt die van mij omgebouwd (60 cc met vervangings uitlaat) ben benieuwd of dat nog effect heeft.

      Maar wat wil je nog meer weten?

      Gr. Max

      Verwijderen
  2. Hej Max,

    Klinkt goed, top hoeft niet zo heel veel hoger, nu zijn ze beide nog standaard, de ene heeft alleen een kleiner tandwiel voor waardoor die iets sneller is.
    maar beetje meer power mag wel :)
    Heb je de sproeier ook vervangen voor iets groters?

    En daarnaast ben ik erg benieuwd naar de uitlaat hoe die ten eerste erop zit en hoe hij daarmee loopt, zeker de montage daar ben ik benieuwd naar aangezien je daar nog wat verschillende dingen over leest. het is alleen jammer dat die pijpen zo vreselijk duur zijn :(

    Maar ik hou je updates in de gaten en als ik vragen heb stel ik ze wel.

    Hier nog een foto van mijn 2 Quads..

    http://i914.photobucket.com/albums/ac348/fabian-verschoor/1073174_10151744872752996_1892651881_o1.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Fabian,

      Ik heb hem ingereden met een 84 sproeier en daarna een 86 omdat hij een beetje droog was.
      Zodra ik mijn eigen quad terug heb zal ik foto's van de uitlaat.

      Grappig zo een blauwe uitvoering, die zie je niet vaak, meestal zijn ze zwart.

      Gr. Max

      Verwijderen
  3. Leuk he zo uitlaat ik had het zelfde alleen had ik het telaat door waardoor kap is gesmolten en me zadel in brand vloog en heb die toen vervangen voor een thenigas uitlaat.

    Vandaag de 60cc binnen gekregen en erop gezet nu nog alleen de sproeier vervangen naar 86.

    Ben wel benieuwd hoe hard die dan gaat, hoe hard loop die van jou nu dan
    Gr sjors

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Sjors,

    De uitlaat komt inderdaad langs de kap maar daar hebben we dat spul op geplakt wat ook op je achter kap zit tegen de hitte van de uitlaat.Had ik al liggen omdat de achter kap van mijn andere Quad wil vervangen en dan zou ik het er op plakken. Nu zit het dus op mijn voet kap en het lijkt zo goed te gaan. Ze hebben bij mij de sproeier (60cc met TK uitlaat) op 96 gezet voor het inrijden. Dus met jou technigas uitlaat zal 86 misschien ook wel te klein zijn.

    Gr. Max

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ga kijken wat die doet met 86 aangezien ze op de site aangeven dat je de sproeier met 10% moet vergroten.
    maar is makkeijk tezie als die te klein is want je bougie moet een koffiebruine kleur hebben dan is het goed . maar laat wel weten als het toch groter wordt.

    hiervoor had im 70cc erop zitten en ging toen tond de 75kn dus dat is iets te snel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit nog even tekijken naar je bougie en wat ik raar vind jij heb korte schroefdraad erin zitten en ik een lange ,
    Heb jij een andere kop erop zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee, originele kop, zit op beide quads zo en de bougie hetzelfde. Er zit een originele kymco bougie in. Wat voor type gebruik jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry heb ziek op bed gelegen zal donderdag even kijken welke er in zit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb zelf een polini 70 cc cilinder (worden niet meer verkocht) onder gehad reed ongeveer 65 met standaard uitlaad.
    Maar heb nu een 50 cc er onder mij nu 48 km/u snel zat.

    Maar hij staat te koop dus zie marktplaats ;)

    BeantwoordenVerwijderen