vrijdag 22 februari 2013

Mijn Kymco MXU 50 cc gaat Hikken!

Donderdag 14 februari 2013

Vrolijk op weg naar mijn werk in de ochtend kou. Opeens Hik! van de 50 terug naar de 30!!! Help! Wat is dit? Vastloper? Nee, gas los en de motor blijft lopen. Sterker nog ik geef gas en we gaan weer. Vuiltje in de benzine? Nou ja hij rijd weer.

Hik 2! boven op de schellingwouderbrug! Wat nu? Weer een vuiltje? Ik vind het eng zal wel weer wat stuk zijn en duur.

Op de terugweg Hik 3! maar ik heb thuis gehaald. De volgende dag op de aanhanger en bij BMS gebracht.
Monteur Erwin is er tussendoor mee bezig geweest bij elkaar 7 uur. De halve Quad uit elkaar gehaald.

Uiteindelijk heeft hij ook meteen maar de grote beurt uitgevoerd die er over 600 kilometer aan zat te komen.

Dit is wat er heeft plaatsgevonden;

Cilinder had krassen en is gehoond, nieuwe zuigerveren.
Motorblok ophang rubbers zijn vervangen.
Steek assen (bouten) voorwiel ophanging zijn vervangen waren ingesleten waardoor er speling was.
Voorremmen gelijk afgesteld zodat hij recht remt.
Achter remblokken vervangen. Is tegenwoordig standaard bij elke 3000 kilometer.
Rem zuiger gangbaar gemaakt.
Uitlaatpoort ontkoolt
En een beurt!

Aandachtspunten: stadslicht fittingen zijn stuk, rechter voorband is slecht en moet vervangen, zitting versnelling is iets mis mee in het blok, stuurstang heeft speling lager is bijna versleten.

Oorzaak van het gehik is niet echt te vinden, waarschijnlijk een warmloper wat de krassen op de zuiger heeft veroorzaakt.

Kortom veel gebeurt en hoge kosten! 450 euro maar ik rij wel weer. Maar eerst de eerste 150 kilometer  niet harder als 40 kilometer per uur om de zuigerveren in te rijden.

Kilometerstand 16925.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten